Dobry kontent w atrakcyjnej formie - czyli jak powinna wyglądać gazetka pracownicza!
Sądzisz, że gazetka pracownicza to przeżytek? Być może nie doceniasz siły drzemiącej w tym często zapomnianym i traktowanym jako zło konieczne narzędziu. Dobrze przemyślany kontent podany w atrakcyjnej formie graficznej może silnie wesprzeć Twoją firmę w osiągnięciu wielu celów marketingowych i PR-owych. Gdyby to nie działało, nie powstałaby cała branża usług custom publishing, która skupia się właśnie na przygotowywaniu firmowych wydawnictw.
Jak przygotować się do wydawania gazetki pracowniczej?
W tym artykule skupimy się na procesie przygotowania firmowej publikacji wewnętrznej - czyli tak zwanej gazetki pracowniczej.
Jak się do tego zabrać? Masz do wyboru dwie opcje.
Opcja 1 - Znajdź w gronie pracowników swojej firmy osoby z odpowiednimi kompetencjami i stwórz z nich zespół redakcyjny. Będziesz potrzebował osób, które merytorycznie przygotują treści i napiszą artykuły oraz osób, które będą odpowiedzialne za oprawę graficzną. Dodatkowo będziesz potrzebował specjalistycznego programu graficznego, który umożliwi profesjonalny skład gazetki i zapewni możliwość przygotowania jej do druku. Powinieneś też wyznaczyć redaktora naczelnego, który będzie dbał aby zawartość merytoryczna i forma graficzna gazetki była zgodna z firmowymi wartościami i CI… Brzmi skomplikowanie i już się zniechęciłeś?
Na szczęście jest opcja numer 2 - zleć cały ten mess agencji custom publishing, czyli firmie która specjalizuje się w przygotowywaniu wydawnictw na zlecenie.
Jak współpracować z agencją custom publishing?
Agencje custom publishing oferują pełne wsparcie w tworzeniu magazynów korporacyjnych. Zakres ich działania może być podstawowy czyli obejmujący opracowanie projektu layoutu i skład kolejnych wydań magazynu. Możemy również zlecić im planowanie treści, pisanie artykułów, wykonywanie zdjęć oraz obsługę poligraficzną. Jednym słowem możesz outsourcingować cały proces tworzenia takiej publikacji. Wystarczy, że w gronie swoich pracowników (najlepiej z działu marketingu i PR) wyznaczysz osobę, która będzie odpowiedzialna za zbieranie kontentu do gazetki. Powinny znaleźć się w nim dobrane we właściwych proporcjach teksty korporacyjne oraz newy z życia firmy. Bardzo ważne jest wyważenie tych proporcji, gdyż tematy pracownicze będą dużo bardziej angażujące dla odbiorców magazynu.
Równie ważne jest zebranie możliwie dużej ilości zdjęć dokumentujących wydarzenia z życia firmy, eventy dla pracowników czy spotkania firmowe. Zilustrują umieszczone artykuły, a pracownicy który się znajdą się na stronach magazynu będą czuli się wyróżnieni. Tak przygotowaną paczkę materiałów przekazujemy agencji custom publishing, która odpowiednio opracuje otrzymane treści oraz zdjęcia i umieści je w dedykowanym firmowym layoucie. Poniżej wylistujemy tematy, które podpowiedzą Ci jakiego rodzaju treści powinny znajdować się w czasopismach kierowanych do pracowników firmy.
Obowiązkowy spis treści
Przedstawiamy listę podpowiedzi dla osoby która będzie kompletować kontent do gazetki pracowniczej plus kilka wskazówek wynikających z naszego doświadczenia.
NEWSY Z ŻYCIA FIRMY - krótkie teksty zilustrowane zdjęciami
(np. relacje z targów, delegacji, formalnych i mniej formalnych spotkań firmowych). Pamiętaj, żeby były to zdjęcia ilustrujące pracowników i firmę, a nie zdjęcia stockowe! Obowiązkowo każda osoba powinna być podpisana z imienia i nazwiska, by czuła się podmiotowo.
INFORMACJE Z DZIAŁU HR, sylwetki pracowników (np. tych którzy otrzymali awans lub nowo zatrudnionych). Przybliż czym zajmowali się wcześniej, czym zajmują się w firmie i obowiązkowo czym zajmują się PO PRACY. Pamiętaj - pokaż ich prywatne pasje, zainteresowania, domowe zwierzęta, itp. Możesz to ująć w formie wywiadu.
INFORMACJE KORPORACYJNE w formie dłuższych artykułów cele firmy, strategie, prowadzone projekty. Artykuły rozpoczynaj ciekawymi tytułami oraz krótkimi leadami, które mają za zadanie zachęcić do przeczytania dłuższych treści. Dłuższe treści obowiązkowi dziel na części, podzielone podtytułami.
ANALIZA WYNIKÓW FINANSOWYCH – np. kwartalnych czy rocznych. Znając cele i wyniki firmy, pracownikom łatwiej będzie zrozumieć np. ograniczanie wydatków oraz łatwiej im będzie współpracować, by te cele osiągnąć.
PAMIĘTAJ, ŻE TO GAZETKA DLA PRACOWNIKÓW, więc nie przesadzaj z ilością zdjęć i materiałów dotyczących prezesa i zarządu.
NA KONIEC DORZUĆ TROCHĘ LEKKIEGO KONTENTU w postaci np. kulinarnych przepisów firmowych mistrzów kuchni czy foto-relacji z firmowych spotkań integracyjnych.
Nasz artykuł Cię zainteresował? Zastanawiasz się jak mogłaby wyglądać gazetka Twojej firmy? Napisz do naszej agencji custom publishing. Chętnie pomożemy.